Medvídek Domažlické nemocnice letos vzdělá ve zdravovědě přes pět stovek školáků. A příští rok další
VZDĚLÁVANÍ, PREVENCE
Po únorovém obnovení zábavně-vzdělávacího projektu „Medvídek Domažlické nemocnice", který učí žáky základních škol zdravovědu, se o něj od toho školního roku obrovsky zvýšil zájem. V říjnu jej absolvovalo 180 dětí a na listopadu je přihlášeno dokonce šest tříd, tedy téměř dvě stovky dětí. Společně s prvním pololetím se tak letos přímo v nemocnici seznámí se základy poskytování první pomoci a s nemocničním prostředím přes 500 žáků. „Během prosince a adventu se Medvídek odmlčí. Začínáme ale připravovat kalendář na příští rok,“ říká vedoucí projektu Monika Hubáčková.
Projekt začal v Domažlické nemocnici na konci roku 2018. Když se ale rozběhl, zastavila jej na jaře 2020 pandemie covidu. Letos v únoru se obnovil a jako první ho využily některé třídy přímo z domažlických škol. Kladné ohlasy se postupně dostaly i mimo město a zdravotníci nemocnice tak brzy přivítaly i děti z Klenčí nebo ze Kdyně.
„Potkáváme se s kolegy z domažlických škol a ti si akci pochvalovali. A protože se ve škole sami snažíme děti vzdělávat ve zdravovědě a máme tu i kurz Mladý záchranář, tak jsme té možnosti zajet do Domažlické nemocnice rádi využili. Přece jen je i pro děti atraktivnější, když uvidí ukázky první pomoci přímo v nemocnici a ukáží jim to skuteční zdravotníci. Navíc vidí i vybraná pracoviště,“ říká učitelka prvního stupně Masarykovy základní školy ve Kdyni Jana Pechová, která se svými žáky navštívila nemocnici v závěru minulého týdne.
Celkem děti stráví v nemocnici zhruba dvě hodiny. V první polovině se naučí, jak předcházet poranění a jak se zachovat v situacích, kdy někdo v jejich okolí potřebuje první pomoc. „Pokud se jedná o lehčí zranění, naučí se, jak ho pomocí domácí lékárničky ošetřit. Pokud se jedná o složitější případ, větší komplikaci, naučí se, jak reagovat, jak zajistit zraněného a jak zavolat pomoc,“ popisuje Luboš Bouček, záchranář, který vede právě tuto část výuky.
V druhé části pak děti navštíví i vybraná oddělení, zpravidla dětskou ambulanci nebo radiodiagnostické oddělení. Dozvědí třeba se, jak se odebírá vzorek krve a že díky současným pomůckám to děti prakticky nebolí. „Cílem je, aby se zbavily i takového toto tradičního dětského strachu z nemocničního prostředí, z bílého pláště. Aby věděly, že vyšetření nebolí a naopak jim zdravotníci chtějí od bolesti pomoci. To se myslím velmi dobře daří. Někdy se skutečně ti žáci vrátí jako opravdoví pacienti a rodičům už dopředu popisují, že tu byli a co je během vyšetření čeká. Vyšetření pak berou často s úsměvem,“ popisuje hlavní sestra nemocnice Jana Boučková.
Třetím přínosem projektu Medvídek je představit práci zdravotníků a případně motivovat část dětí, aby se v budoucnu stali třeba lékaři nebo sestrami. „Já chci být doktorka. Je to tu hezký. Líbila se mi včelička, která pomáhá, aby nebolelo, když se bere krev,“ říká jedna z žákyň 2. třídy kdyňské školy a další ji doplňují. „Mně se líbilo, jak jsme si dělali umělou kůži a krev a zavazovali si ránu na ruce,“ říká další z žáků.
Během návštěvy si děti dále vyzkouší i volání na záchrannou službu a správný postup při krizových situacích, praktické ošetření na figurínách nebo plyšovém medvědovi, po kterém vznikl název akce. A seznámí i s přístroji jako fonendoskop či glukometr. Na závěr obdrží každý malý účastník certifikát Mladého zdravotníka, který dětem připomene jejich nové dovednosti a zůstane jim na památku.
"Je úžasné sledovat, jak se děti s nadšením zapojují do všech aktivit a odnášejí si cenné znalosti a zkušenosti. Zájem škol nás velmi těší a motivuje nás pokračovat v této smysluplné činnosti," doplňuje Monika Hubáčková.
Přínosy projektu Medvídek DN
|